De Belgische wegen scoren goed op de Europese risicokaart. Dat bericht mobiliteitsorganisatie Touring in een persbericht. In vijftien landen werden 140.000 kilometer wegen geëvalueerd en in vergelijking met de meeste landen scoort België goed. Nederland en Zwitserland doen het nog beter.
"Het beleid van de laatste jaren werpt haar vruchten af", aldus Touring. De regionale overheden hebben zwaar geïnvesteerd in het wegwerken van de zwarte punten. Ook dat verklaart voor een deel de daling van het aantal fatale ongevallen. Het is immers ontegensprekelijk aangetoond dat een veilige weginfrastructuur "vergevingsgezind" is bij een ongeval, zegt Touring. "In ons land vallen 40 procent van de doden en 21 procent van de zwaargewonden door botsingen met obstakels". Het risico op een ernstig ongeval is ook veertig keer hoger op een route met hoog risico dan op de veiligste wegen. Enkele van die "zwarte" routes in België: N42 (Nederboelare-Lessen), N73 (Kinrooi), N617 (Luik), N96 (Hastière) en N95 (Dinant-Beauraing). (MDP)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten